Dr. Jakab Tibor belgyógyász szakorvos, természetgyógyász véleményét kérdeztük az útifű maghéjról.

- Hippokratész azt írta, hogy a „halál a belekben lakozik”. Első olvasatra meglepő nézet, mert az ember inkább azt gondolná, hogy a szív, a tüdő, vagy éppen az agy betegségei sokkalta veszedelmesebbek, mint a bélműködés zavarai. A máig nagy tiszteletnek örvendő görög orvos azonban mégis elsősorban a belek egészségének fontosságát hangsúlyozta! Gondoljuk át alaposan ezt a véleményt, és rájövünk, hogy komoly igazságtartalma lehet. Ha az ember bélműködése ugyanis nem megfelelő, a tápanyagok, vitaminok, nyomelemek nem szívódnak fel, nem kerülnek a szervezetbe, különféle hiányállapotokat okozva. A táplálék a felszívódás lehetőségének hiányában a belekben pangva egyszerűen elrohad, kedvező feltételeket szolgálva a kóros gombák, baktériumok elszaporodásához. Mindezeknek hiánytünetek, kisebb-nagyobb pangások, enyhébb mérgezettségi állapotok, hasi feszülések és görcsök, következményes keringési zavarok, székletzavarok, lesznek a következményei.

India - az útifű maghéj otthona

Az útifűmaghéj jótékony tulajdonságairól már sokszor cikkeztünk. Most szeretnénk bemutatni eredetét, Indiát- aki otthont adott ennek a közkedvelt csodaszernek. Indiáról elmondhatjuk, hogy agrárország, mely fejlődő iparral rendelkezik. Gazdaságában a mezőgazdaságé a vezető szerep.

A nemzetközi munkamegosztásban elsősorban ipari növényekkel és élvezeti cikkekkel (juta, tea, dohány, fűszerek stb.) ezenkívül ipari nyersanyagokkal (ércek) és pamutáruival vesz részt. Azon fejlődő országok közé tartozik, amelyek importálni kénytelenek a fűtőanyagokat, a műtrágyákat, a gépeket, és egyes rosszabb termésű években az élelmiszereket. 

Psyllium husk – a rostdús szuperétel

Psyllium husk – a szuperétel. Kevés olyan hatékony növényről tudunk, amelynek pozitív hatásai olyan sokrétűek volnának, mint az útifű maghéjé, más néven psylliumé. Manapság sokan hajlandóak tenni az egészségükért természetes életmóddal, rendszeres mozgással és gyógykúrákkal.

Azonban sajnos jóval többen vannak azok, akik évekig fogyasztják a civilizációs étrend cukros, mesterségesen finomított és adalékanyagokban bővelkedő „remekeit”, majd a következményektől – ami a savasodás, elhízás, különféle emésztő-, érrendszeri és egyéb betegségek – gyorsan szeretnének megszabadulni. Azt szokták mondani, hogy csodaszerek márpedig nem léteznek.

Nyers Lasagne útifű maghéjjal készítve

Nyers Lasagne útifű maghéjjal készítve - A zöldségek alapos mosása után a cukkinit először félbe, majd hosszában lapokra vágjuk. Ez adja a lasagne tésztáját. A nem túl szabályos részeket illetve a maradékot aprítógépbe tesszük. Hozzáadjuk a darált diót, a datolyát és elindítjuk az aprítót. Közben hozzáadunk kb. 7 ml vizet. Ha elég pépes a massza, vegyük ki az aprítóból és tegyük egy tálba. Reszeljük bele a répát, tegyük bele a kockára vágott paprikát és vöröshagymát, préseljük bele a fokhagymát, tegyük bele az olajat és fűszerezzük be.

Fogyókúra,- Útifű maghéjjal

Fogyókúra,- Útifű maghéjjal - Az útifű maghéj pozitív hatásai egyre szélesebb körben ismertek. Mondhatni, hogy ez az univerzális növény most ismét aranykorát éli. Meg is érdemli, hogy az egészségtudatos konyha és házipatika elmaradhatatlan kiegészítőjévé váljon. A psyllium, másnéven egyiptomi útifű, egyiptomi bolhafű vagy indiai bolhafű (Plantago ovata) Nyugat-Ázsiában és Indiában őshonos egynyári növény.

Vegán, raw sárgabarack torta készítés

Nyers sárgabarack torta készítés - Első lépésben áztassunk langyos vízbe kb 2 marék aszalt datolyát és 2,5 marék aszalt sárgabarackot. Áztassuk addig, míg teljesen puha nem lesz, ez kb. 2-4 óra.A napraforgómagot kávédarálóban vagy aprítógépben leőröljük. Ha a kókuszreszelék túl nagy szemű ugyan így járunk el. Ezután a napraforgómagot és a kókuszreszeléket aprítógépbe tesszük, hozzáadunk 1 csészényi áztatott datolyát és ½ csészényi datolyalevet. Összeaprítjuk.

A zabkorpa - hatása, rost tartalma

A 90-es években sokakat elkapott a reformétkezési láz. Emberek ezrei próbálták ki a szójafasírtot, a tisztán zöldséges recepteket szigorúan növényi olajjal és nem zsírral. Fehér rizs helyett kapható volt a barna rizs, és divat lett a müzli és a joghurt, fehér kifli helyett pedig a korpás kifli. A zabkorpát joghurtokba is keverték és sokáig mondhatni egyik közkedvelt alapanyaga volt a reform-reggeliknek ez a gabonaféle. A zabkorpa tündöklése azonban nem volt örök életű. Mára szinte felejtésbe merült, mint a napi étrend része, pedig érdemes újra felfedezni magunknak ezt a kiváló alapanyagot. A korpa többjelentésű szó, esetünkben a gabonafélék őrlésekor keletkező melléktermékre gondolunk.

Recept: Kókuszos gyümölcspuding

A legegyszerűbb felhasználási mód, ha az útifű maghéjat bármilyen kész ételhez felhasználjuk, mely nem tartalmaz elég rostot. Ilyen például a fehér vagy félbarna kenyér, amelyeknél pástétom készítéséhez, vagy a vajhoz keverve, esetleg fűszeres olajhoz keverhetjük. Főzelékeknél azon túl, hogy sűríthetjük is vele, a fehér liszt helyett rostdús alternatíva.

Akár kész levesbe is tehetjük rántás helyett vagy gabonaételek, világos tésztaételek szószaiba keverve. Így biztosíthatjuk a napi szükséges rostadagot. Amire figyeljünk, hogy megnöveli a vízszükségletet, használatakor növeljük vízfogyasztásunkat!

"Útifű maghéj zabkorpával"

"Útifű maghéj zabkorpával" - Az egészséges életmódot és a helyes táplálkozást nem tanítják az iskolában. Mire felnövünk, nem tanuljuk meg azt, hogy mi a kedvező a  testünknek. Sajnos többnyire nem is hallunk, olvasunk a azokról az eredményekről, melyeket a legmodernebb orvos - természetgyógyász tudósok, kísérletek ezrei után vontak le végkövetkeztetésként. De ez még a kisebbik baj. Mert felnőttként megismerhetjük az egészséges táplálkozás szabályait, azonban nagyanyáink, anyáink ránk örökített receptjeivel ennél sokkal hamarabb, első éveinktől fogva találkozunk.A házi konyha ízeihez és alapanyagaihoz úgy kötődünk, mint ha életünk szerves részei volnának.

A legtöbb ember csak akkor kap észbe, amikor valamilyen betegség környékezi meg. Van, aki változtat egy-két dolgot életmódján, van, aki még ekkor sem. A mai magyar átlag étkezés szinte minden szempontból ellentmond annak, amit egészségesnek nevezhetünk. De ellentmond a régi magyar konyha elveinek és ízeinek is. Egy átlagos táplálkozás során többnyire a legsavasítóbb, koleszterin dús, vitaminokban és ásványi anyagokban, élelmi rostokban szegény ételek kerülnek fogyasztásra. Aki változtat, sokszor nem akarja elhagyni a megszokott ízeket, nem tud mit kezdeni az új, ismeretlen alapanyagokkal, még ha azok természetesebbek is, mint a bevált élelmi anyagok. Különös módon, magukat egészséges étrenden élőknek tartó embereknél gyakran tapasztalhatjuk, hogy csak egy-két életmód elvet tartanak be, egy-két egészséges ételt fogyasztanak, minden más marad úgy, ahogy a gyerekkorban megszokott konyha tanította. Nekik – és persze minden tudatos táplálkozónak – ideális természetes étrend kiegészítője lehet a zabkorpás útifűmaghéj. A zabkorpa és útifűmaghéj kombinációja egy szerencsés keverék. Nincsen erőteljes, jellegzetes íze, tehát nem változtat ételeink alapízén. Rostdús mivolta ellensúlyozza a civilizációs étrend finomított ételeinek székrekedést okozó hatását. A zabkorpában található ásványi anyagok, vitaminok kiegészítik az ezekben gyakran hiányos étrendünket. Megkötik a zsírok egy részét, így védik a szívet és az érrendszert. Egy több ezer embert étrendjét tanulmányozó kísérletben megfigyelték, hogy azoknál, akik több rostot fogyasztanak, négyszer kisebb a szíveredetű halálozási ok.